Thursday, March 6, 2008

هخطب لأهل حمص


....أنا مخنوق
....أنا مش عارف اتغير
....أنا مفقوووووع
....أنا محبط
(وبترودني كلمة (مفيش فايدة
ومش عارف استعصم
.ده كله مش مشكلة وطبيعي في ظل الظروف اللي احنا عيشنها في عهد السيد العزيز وجمال امرأة العزيز اللي أسرنا بفتنه
بس المشكلة اني المفروض اتكلم عن الايجابية وعدم السلبية وعدم اليأس مع بعض الاشخاص الاسبوع الجاي
....ازاي
يا جماعة فاقد الشىء لا يعطيه
عارف اني لازم اكون اقوي اشجع واحسن ومحسن وكل الكلام الجميل ده
اول كلمة هقولها عن الايجابية هي ان الايجابية معني جميل
واحنا بتكلم كتير عن معاني حلوة في حياتنا
لكن ليه مبنعملش بيها .. لان مفيش دافع
عاوز دافع يدفعني مش لاقي
( لو حد عنده يريت يدفعني اقصد (يبعتهولي
ادعولي لاني هرتكب ذنب وهقول اللي مبعملوش
( كبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون)
كنت قرأت في الادب الاسلامي ان هناك قصة قديمة تحكي "عن خطيب
حمص .. وكان بيت الخطيب ملاصقا للمسجد الجامع وفي يوم جمعة القى خطيب المسجد خطبة عن الزهد في المأكل والمشرب
وأورد حديثا يقول : بحسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه وذكر ان الرسول الكريم كان يأكل القليل من الطعام وان بعض الائمة
والصحابة يأكلون الخبز اليابس بالزيت .. وكان هذا الخطيب معتادا ان تقدم له وجبه غذاء دسمة وتوضع له مائدة فيها ما لذ
وطاب .. وكانت زوجته قد استمعت الي خطبته فظنت ان زوجها قد تغير وصار من الزاهدين فما كان منها الا أن تصدقت بالطعام
المعد ولما انتهت صلاة الجمعة طلب الغذاء فجاءت زوجته واحضرت له خبزا وزيتا فسألها ما الامر ؟ فاخبرته انها استمعت
الي خطبته فتصدقت بالطعام فغضب منها وقال
لها هل
"(انا اخطب لك او لاهل حمص (مدينة في سوريا
وانا كذلك اشعر اني اخطب لاهل حمص


No comments: